Z inicjatywy loży Fidelite' travail, miała miejsce 6 maja, na wydziale literatury Paul Vale'ry, konferencja Jean-Michela Quillardeta, Wielkiego Mistrza Wielkiego Wschodu Francji, poświęcona laickości. Przybycie do Montpellier głowy największej wolnomularskiej obedjencji we Francji, w celu przemówienia do wszystkich studentów, było już samo w sobie ważnym wydarzeniem. Helene Mandroux, mer miasta, witając Jean-Michela Quillardeta, podkreśliła jego doniosłość, oświadczając, iż rzeczywiście w obecnym czasie należy stanąć w obronie wartości Republiki. Stąd obecność na uniwersytecie Wielkiego Mistrza Wielkiego Wschodu Francji, który rozwinął temat "Laickość narzędziem pokoju". Konferencja ta była elementem akcji obywatelskiej i wolnomularskiej polegającej na publicznej kontynuacji prac prowadzonych w loży przez inicjowanych.
Laickość, powiedział mówca do 200 słuchaczy, nie walczy z religiami. Przeciwnie, jest narzędziem, za pomocą którego państwo kształtuje społeczeństwo, które zapewni każdemu człowiekowi prawo do zachowania własnej tożsamości kulturowej, filozoficznej czy religijnej, kultywowania odrębności myśli, pozostania przy własnych przekonaniach. To właśnie w pluralizmie ma miejsce poszanowanie opinii, wyboru i wolności innego człowieka. Chodzi o to, aby w Republice żyć razem, w harmonii. Laickość pozostaje barierą ochronną zwłaszcza wobec komunitaryzmu religijnego. Jest ona ważnym narzędziem w budowaniu ładu społecznego, a co za tym idzie wewnętrznego ładu publicznego. W świecie, gdzie większość konfliktów to wojny na tle religijnym, powrót do laickiej koncepcji państwa implikuje nadzieję na powszechny pokój.
Ta błyskotliwa konferencja humanistyczna była długo oklaskiwana.
Laickość, powiedział mówca do 200 słuchaczy, nie walczy z religiami. Przeciwnie, jest narzędziem, za pomocą którego państwo kształtuje społeczeństwo, które zapewni każdemu człowiekowi prawo do zachowania własnej tożsamości kulturowej, filozoficznej czy religijnej, kultywowania odrębności myśli, pozostania przy własnych przekonaniach. To właśnie w pluralizmie ma miejsce poszanowanie opinii, wyboru i wolności innego człowieka. Chodzi o to, aby w Republice żyć razem, w harmonii. Laickość pozostaje barierą ochronną zwłaszcza wobec komunitaryzmu religijnego. Jest ona ważnym narzędziem w budowaniu ładu społecznego, a co za tym idzie wewnętrznego ładu publicznego. W świecie, gdzie większość konfliktów to wojny na tle religijnym, powrót do laickiej koncepcji państwa implikuje nadzieję na powszechny pokój.
Ta błyskotliwa konferencja humanistyczna była długo oklaskiwana.
źródło: MidiLibre.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz